"Ceea ce nu imbratisezi nu poti vindeca"
Sfantul Grigorie Teologul

miercuri, 23 martie 2011

Dacii, romanii, românii și autostrăzile

A venit primavara si abea asteptam sa plecam de acasa. Se fac planuri, se renunta la unele in favoarea altora mai bune si, bineinteles, se pregatesc masinile pentru drum de la pneuri la asigurari, inspectii tehnice, etc. Dar drumurile ... De curand am citit un articol care m-a indemnat la o documentare serioasa. Ce am aflat de pe internet!
Dacii erau mai tari ca noi la construit drumuri! Din ce s-a descoperit pana acum rezulta ca reteaua de drumuri dacice avea o lungime de 12.000 kilometri, dintre care aproximativ 760 kilometri aratau ca in fotografia de mai sus, adica erau pavate, aveau intre 6 si 12 metri latime, deci erau veritabile autostrazi. In zona Carasului exista un tronson dacic care a fost scos la lumina de arheologi si care, desi are peste 2000 de ani, este in conditii mult mai bune de circulatie decat drumul national din aceeasi zona. Dupa anul 105 e.n. la drumurile construite de daci s-au adaugat cele romane, cel mai important fiind cel care lega Drobeta de Bran, pe Valea Oltului. Foarte importanta era si reteaua de drumuri care ducea de la Porolissum (langa Zalau, Jud. Salaj) la Cluj, Alba, Sarmisegetuza, Drobeta, la podul peste Dunare si facea legatura cu Roma (fotografia de mai jos). Un alt drum important era cel care lega Targoviste de iesirile la Marea Neagra, pana la Mangalia, cu ramificatii in Giurgiu, Oltenita, Adamclisi. Evident, drumurile respective nu se opreau la granite ci faceau legatura cu Grecia, Macedonia si Roma unde ajungeau aurul, granele, mierea si vinul dacilor. Aceasta impresionanta retea de drumuri nu era folosita doar pentru comert ci si pentru deplasarea trupelor in caz de razboi si nu ne gandim numai la soldati pedestri si calareti ci la care de lupta si carute pentru aprovizionare, care pe drumuri desfundate s-ar fi blocat destul de repede. Drumurile importante erau pazite de patrule inarmate drept pentru care calatoriile se faceau in siguranta. Inca de pe vremea lui Burebista se mentioneaza si o retea de drumuri de aparare, care duceau armatele dacilor, in numar de peste 40.000 de luptatori spre fortifiicatiile montane, vorbindu-se si de multe tuneluri care treceau pe sub munti si de unde getii "picau" pe neasteptate asupra dusmanului. Pana acum nu s-a gasit acesta retea si se pare ca tunelurile au fost astupate de armata lui Traian.
Oare, daca i-am invoca pe Burebista, Decebal si Marele Preot Vezina ar veni sa ne construiasca autostrazi ca noi, bicisnicii, nu suntem in stare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...