Ca unică descendentă a eruditului B.P.
Hasdeu, Iulia s-a bucurat din fragedă copilărie de tot ce putea însemna
mediu savant şi prestigiu al tatălui: a fost botezată de Ion C.
Brătianu, iar educaţia ei a devenit centrul de greutate al întregii
familii, dar mai ales al mamei, care s-a implicat cu totul în creşterea
fiicei. Deşi este dificil a stabili acum cât este mit şi cât realitate,
s-a construit încă din primii ani de viaţă ai acesteia un soi de aureolă
care ridică totuşi multe semne de întrebare în ceea ce priveşte
veridicitatea: citea la doi ani şi jumătate, scria la patru, pentru ca
la opt ani să stăpânească satisfăcător franceza, engleza şi germana;
stimulată de preocupările tatălui, la cinci ani compunea drame, iar la
şapte avea deja în portofoliu o sumedenie de poeme şi povestiri, în
vreme ce presa nu mai contenea cu laudele asupra precocităţii şi
genialităţii firavului copil.
Se ştie însă
acum că toate aceste realizări ale Iuliei Hasdeu, ca şi succesele
şcolare ulterioare, se datorau în primul rând orgoliilor părinteşti,
care au privat-o de copilăria propriu-zisă, care o împingeau să ardă
etape educaţionale specifice unei anumite vârste, care o suprasolicitau
şi îi încărcau instrucţia cu cele mai diverse activităţi (pictură,
muzică instrumentală, dans etc.), pentru ca în cele din urmă s-o trimită
la Paris, unde va susţine prematur bacalaureatul francez (extrem de
complex şi dificil în acea epocă), urmând apoi cursurile facultăţii de
litere, în vreme ce tot acest efort supraomenesc şi o maladie teribilă a
epocii (tuberculoza) îi apropiau sfârşitul.
Între timp, tatăl – profitând de poziţia
sa – a procurat fiicei o bursă de stat în cuantum de 2400 lei aur pe an,
votată în parlament şi acordată nominal (aşadar fără concurs), îşi mai
aranja câte o misiune din partea Academiei, pentru a putea sta de
sărbători sau în vacanţe alături de cele două Iulii (mamă şi fiică) la
Paris etc. – totul năruindu-se în 1888, când moartea i-a răpit unicul
copil, la numai 19 ani.
Aşadar, un tată savant, profesor
universitar, dar şi activ politic, care a dorit să transmită prin unicul
descendent preocupările erudite ce i-au consumat viaţa, dar care a
eşuat prin forţa destinului, destin ajutat oarecum de îndârjirea unui
părinte ce credea în harul genialităţii unei fiice mult prea plăpândă şi
bolnăvicioasă.
Lucian Nastasă, Intimitatea amfiteatrelor. Ipostaze din viaţa privată a universitarilor “literari” 1864-1948, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2010, pag. 325-326
Sursa: Istorii Regasite
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu