Papii
aflaţi în fruntea Bisericii creştine de la Roma în Evul Mediu erau,
deseori, departe de a fi sfinţi. Poporul naiv, însă, era dispus să
creadă orice poveste despre ei, oricât de scandaloasă ar fi fost.
Sudul Italiei e zguduit de puternice
cutremure de pământ; despre Franţa se zvoneşte că e înecată în sânge; la
Roma, oameni şi animale mor otrăviţi de mirosul pestilenţial al
roiurilor de lăcuste putrezite în apă. Oamenii sunt cuprinşi de panică.
Oare după împărăţia lui Carol cel Mare, încoronat cu doar o jumătate de
secol în urmă, avea să vină sfârşitul lumii? Să fi fost Mohamed
precursorul înfricoşătorului Antichrist şi înaintarea impetuoasă a
fanaticilor săi adepţi spre Occident să fi anunţat sfârşitul
creştinismului?
Anul 857. Locuitorii Romei îşi pun
speranţa în Papa Ioan al VIII-lea, pe care l-au îndrăgit în cei doi ani
de pontificat. Procesiunea condusă de acesta, de la basilica Sf. Petru
la palatul rezidenţial din Lateran, de cealaltă parte a Tibrului, este
însoţită de mulţimile care ovaţionează. Dar când grupul papal ajunge la o
mică alee dintre Colosseum şi biserica Sf. Clement, Sfåntul Părinte se
clatină şi se prăbuşeşte. În faţa spectatorilor îngroziţi, Papa Ioan se
dovedeşte a fi o femeie cuprinsă de durerile facerii. În doar câteva
clipe, naşterea copilului îi transformă pe credincioşi într-o mulţime
furioasă, care îi înşfacă pe nefericită şi pe nou-nascut, îi târăsc
dincolo de porţile oraşului şi îi ucid prin lapidare.
Relatată de nenumărate ori de la sfârşitul secolului al XII-lea încoace, povestea va străbate Europa şi va face istorie.
În numele dragostei
Prin anul 818, în familia unor misionari
englezi din oraşul Mainz, pe malurile Rinului, se naşte Ioana, o fată de
o frumuseţe şi o inteligenţă remarcabile. La vârsta de 12 ani, ea se
îndrăgosteşte de un călugăr, părăseşte casa părintească, îmbracă haine
bărbăteşti şi intră în mănăstire, ca novice, pentru a fi alături de
iubit. Sub numele de Ioan Anglicus sau Ioan Englezul, după cum îşi spune
ea însăşi, îşi petrece zilele rugându-se sau citind în bibliotecă, iar
nopţile şi le închină dragostei.
Curând însă, înşelăciunea e descoperită
şi cuplul e nevoit să fugă. Ca sa scape de pedeapsa Bisericii, pornesc
în pelerinaj prin Europa şi apoi spre Ţara Sfântă. La Atena, călugărul
dispare, iar Ioana porneşte spre Roma. Sub aceeaşi falsă înfăţişare de
bărbat, ea lucrează, conform unor surse, ca notar sau, conform altora,
ca dascăl. Indiferent care a fost slujba iniţială, Ioana ajunge, curând,
cunoscută. Elocinţa îi era admirată de studenţi, înţelepciunea de
filozofi, cardinalii i-au remarcat cunoştinţele teologice, iar
slujitorii Papei o îndrăgeau pentru generozitate. La moartea Papei Leon
al IV-lea, în 855, Ioana este unanim aleasă succesor şi ocupă Scaunul
papal sub numele de Ioan al VIII-lea. Ioana/Ioan păstrează secretul faţă
de toţi, mai puţin o persoană, cea care i-a stricat, de altfel, planul.
Valetul devine amantul acestei femei singure şi pasionale, care rămâne
însărcinată. După naşterea în public a copilului şi prompta răzbunare a
mulţimii, este repede proclamat un nou papă, Benedict al III-lea. Mai
târziu, istoricii Bisericii au stabilit ca dată a instalării lui anul
855, pentru a elimina orice urmă a pontificatului Ioanei. Când, 15 ani
mai tarziu, în 872, un alt Ioan devine papă, i se atribuie numele de
Ioan al VIII-lea, şi nu Ioan al IX-lea.
Dovadă pentru sceptici
Este foarte posibil ca povestea Papesei
Ioana să fi apărut în secolul al X-lea, într-o epocă în care Sfântul
Scaun a fost ocupat de nu mai puţin de 23 de papi, unii pentru doar
câteva luni. Bilanţul pontificatelor lor este o interminabilă înşiruire
de orori: papi întemniţaţi, ucişi, înlăturaţi de la putere, lăsaţi să
moară de inaniţie, cărora li s-au scos ochii. În spatele acestor pontifi
slabi şi efemeri se aflau femei provenind din familiile nobile din Roma.
Dacă femeile tot aveau atâta putere, se întrebau oamenii simpli, de ce
nu ar fi papă o femeie?
Lucrarea Cele şapte daruri ale Sfântului Spirit,
scrisă de călugărul dominican Stephan din senioria Bourbon, în secolul
al XIII-lea, oferă istoricilor cele mai vechi date despre Papesa Ioana.
Povestea aceasta a fost indusă apoi de un alt călugăr dominican, un
polonez numit Martin din Troppau, într-o lucrare cunoscută, Cronica papilor şi a împăraţilor.
Statuia unei femei cu copil, situată pe
aleea dintre Colosseum şi biserica Sf. Clement, acolo unde s-a oprit
atât de dramatic procesiunea din 857, este invocată ca dovadă de către
cei care cred în povestea Papesei Ioana. Ulterior procesiunile ocoleau
locul care amintea ruşinea de care se acoperise papalitatea.
Timp de peste 200 de ani, printre
busturile papale din catedrala din Siena, s-a aflat unul sub numele
„Papa Ioan al VIII-lea, Femeie din Anglia“; în secolul al XVI-lea, Papa
Clement al VIII-lea a poruncit ca bustul să fie rebotezat „Papa
Zacharias“.
Probabil cea mai bizară dovadă în
sprijinul poveştii Papesei este Sella stercoraria, un ciudat scaun de
marmură găurit, care a fost găsit în basilica Sf. Ioan din Lateran. De
la sfârşitul secolului al XI-lea şi până în secolul al XVI-lea, s-a spus
că era folosit la ceremonia de învestitură a papilor. Înainte de
investitură, fiecare Papă era obligat să se aşeze pe scaun pentru o
examinare medicală, care să îi determine sexul.
Negarea cercetătorilor
Povestea Papesei a avut un asemenea
impact, încât la Conciliul de la Constanz din 1415 a fost amintită în
dezbaterile privind prerogativele Papei. Învăţatul Pius al II-lea, care a
deţinut pontificatul în acelaşi secol, a încercat să atenueze legenda,
dar fără prea mult succes. În secolele al XVI-lea şi al XVII-lea,
povestea a fost folosită de diverşi scriitori protestanţi, spre a ataca
şi mai puternic papalitatea. În mod surprinzător, David Blondel,
scriitor calvinist, a fost primul care a atacat această poveste.
Tratatul scris de el în 1647 se intitulează: Cunoscuta clarificare a chestiunii – dacă 0 femeie a ocupat sau nu Scaunul papal de la Roma.
Cercetătorii de astăzi resping povestea
Papesei Ioana. Ei spun ca nu este vorba despre fapte reale, ci mai
degrabă de o moştenire de pe vremea papalităţii medievale – o epocă
tulbure în care papii erau cunoscuţi pentru cu totul alte lucruri decât
pentru sfinţenie şi nimic nu părea destul de rău sau ciudat încât să nu
fie crezut. Cât despre scaunul de marmură, era, probabil, o relicvă a
Romei antice, un fel de toaletă a unei băi din oraş.
sursa: Mari enigme ale trecutului. Dezvăluiri din culisele istoriei, Reader’s Digest, pag. 293-295
Sursa: Istorii Regasite
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu