Cu toţii cunoaştem încă de mici povestea mult- aşteptatului Moş Crăciun, cu locuinţa sa din Laponia plină de spiriduşi ce lucreză de zor tot anul pentru a oferi copiilor lumii bucuria ajunului împlinit.
Întrebarea este următoarea : ce altceva mai cunoaştem despre Finlanda?
Finlanda este ţara cu cel mai performant sistem educaţional din Europa, ocupând de asemenea locul 3 în clasamentul mondial. Încercarea de a descoperi secretul acestui sistem incredibil a primat pe lista priorităţilor tuturor oaspeţilor străini care s-au întâlnit în cadrul proiectului multilateral Comenius “Young European Reporters”.
Voi încerca, în câteva rânduri ce nu vor reliefa nici pe departe realitatea şcolii finlandeze, să sintezez şi să materializez în cuvinte acest fenomen social şi educaţional.
Plimbându-mă pe holurile liceului-gazdă în timpul unei pauze nu am putut să nu observ cu stupoare şi poate şi puţină invidie relaţia cordială, în totalitate deschisă si lipsită de orice constrângere formală dintre profesorul finlandez şi elevul său. Se plimbă pe coridoare în şosetele sau sandalele de vara aduse în geantă (podelele sunt sclipitor de curate iar temperatura din interior o depăşeşte pe cea din exterior cu aproximativ 35 de grade Celsius), discută despre planurile de viitor ale fiecăruia şi plănuiesc împreună următorul proiect al şcolii, care poate varia de la un concert rock susţinut de trupa liceului până la un schimb de experienţă internaţional. Pentru a aprofunda, am discutat cu elevii finlandezi aşezaţi comod pe scări, croşetând sau inventând diverse jocuri pentru a consuma pauza cât mai distractiv. Întrebarea mea a fost pe cât de scurtă, pe atât de justificată : « De ce vă place să veniţi la şcoală? »
Răspunsul lor a concentrat întreaga esenţă a învăţământului finlandez: fiecare elev are cursuri „personalizate”, ceea ce înseamnă că aceştia pot alege cursurile pe care doresc să le urmeze pe parcursul liceului, cu mici excepţii precum limbile finlandeză, suedeză (cea de-a doua limbă oficială în Finlanda), engleză şi matematică, care sunt obligatorii. În plus, materia fiecărui obiect de studiu este actualizată periodic pentru a le oferi elevilor informaţii noi, sincronizate cu cererile universităţilor şi a pieţei de muncă iar „surplusul” de materie este eliminat, fiind considerat nefolositor.
Să fie oare doar atât? Personal, aş adăuga nivelul de trai ridicat al cetăţenilor finlandezi, interesul pentru cultură, artă şi inovaţie. Pe scurt, întreaga organizare a statului nu putea genera decât un astfel de produs desăvârşit care este sistemul educaţional finlandez, fruntaş de repetate ori pe lista europeană. Practicul guvernează asupra teoreticului, originalitatea domneşte peste teama de necunoscut, onestitatea eclipsează arivismul iar cultul civilizaţiei le înglobeză uniform şi natural pe toate aceste.
Întrebarea este următoarea : ce altceva mai cunoaştem despre Finlanda?
Finlanda este ţara cu cel mai performant sistem educaţional din Europa, ocupând de asemenea locul 3 în clasamentul mondial. Încercarea de a descoperi secretul acestui sistem incredibil a primat pe lista priorităţilor tuturor oaspeţilor străini care s-au întâlnit în cadrul proiectului multilateral Comenius “Young European Reporters”.
Voi încerca, în câteva rânduri ce nu vor reliefa nici pe departe realitatea şcolii finlandeze, să sintezez şi să materializez în cuvinte acest fenomen social şi educaţional.
Plimbându-mă pe holurile liceului-gazdă în timpul unei pauze nu am putut să nu observ cu stupoare şi poate şi puţină invidie relaţia cordială, în totalitate deschisă si lipsită de orice constrângere formală dintre profesorul finlandez şi elevul său. Se plimbă pe coridoare în şosetele sau sandalele de vara aduse în geantă (podelele sunt sclipitor de curate iar temperatura din interior o depăşeşte pe cea din exterior cu aproximativ 35 de grade Celsius), discută despre planurile de viitor ale fiecăruia şi plănuiesc împreună următorul proiect al şcolii, care poate varia de la un concert rock susţinut de trupa liceului până la un schimb de experienţă internaţional. Pentru a aprofunda, am discutat cu elevii finlandezi aşezaţi comod pe scări, croşetând sau inventând diverse jocuri pentru a consuma pauza cât mai distractiv. Întrebarea mea a fost pe cât de scurtă, pe atât de justificată : « De ce vă place să veniţi la şcoală? »
Răspunsul lor a concentrat întreaga esenţă a învăţământului finlandez: fiecare elev are cursuri „personalizate”, ceea ce înseamnă că aceştia pot alege cursurile pe care doresc să le urmeze pe parcursul liceului, cu mici excepţii precum limbile finlandeză, suedeză (cea de-a doua limbă oficială în Finlanda), engleză şi matematică, care sunt obligatorii. În plus, materia fiecărui obiect de studiu este actualizată periodic pentru a le oferi elevilor informaţii noi, sincronizate cu cererile universităţilor şi a pieţei de muncă iar „surplusul” de materie este eliminat, fiind considerat nefolositor.
Să fie oare doar atât? Personal, aş adăuga nivelul de trai ridicat al cetăţenilor finlandezi, interesul pentru cultură, artă şi inovaţie. Pe scurt, întreaga organizare a statului nu putea genera decât un astfel de produs desăvârşit care este sistemul educaţional finlandez, fruntaş de repetate ori pe lista europeană. Practicul guvernează asupra teoreticului, originalitatea domneşte peste teama de necunoscut, onestitatea eclipsează arivismul iar cultul civilizaţiei le înglobeză uniform şi natural pe toate aceste.
„La voi cum e?” Zâmbesc.. „La noi? Mda..tot cam aşa ceva”.
MĂDALINA NASTASE, clasa a XII-a E,
Colegiul Naţional “Ferdinand I”
Ar fi interesant de aflat cum sunt apreciați elevii? Pe proiecte, cu siguranta! Câti elevi sunt întro clasa? Sau mai corect, câți elevi sunt repartizați unui profesor? Profesorul are timp să lucreze întrun mod atât de individualizat? Daca se merge pe analiza originalitatii banuiesc o apreciere subiectiva fiindca totul este atat de relativ încât, eu, cel obisnuit cu rigorile, sunt complet depășit. In acelasi timp, din studiul rezultatelor la testele PISA rezulta ca au o capacitate deosebita de intelegere si reactie, calitati care la noi nu ar fi la fel de dezvoltate...
RăspundețiȘtergereCine "perie" materia de surplusul nefolositor? Profesorii, ma gandesc eu. Pare de neconceput pentru noi, care nu putem arunca o cana știrba, ce să mai vorbim de o lecție sau un curs.
Așa de relaxați sunt? Chiar umblă în șosete pe holuri? Croșetează in pauză sau a fost o figura de stil?
Articolul mi-a placut mult, m-a pus pe ganduri, mi-a generat un noian de intrebari, semn ca a fost bine scris si ca si-a atins scopul. Esti binevenita oricand doresti sa mai publici ceva!
Suntem toti construiti la fel, oare chiar asa de mult difera cultura lor fata de a noastra? Ma intreb, unde sunt rezultatele, ce au produs ei (in afara de Nokia), cum au schimbat ei lumea? Guvernele care au investit in cercetare au scris regulile prezentului si viitorului. Daca te nasti in groapa, lupti sa iesi la suprafata dar daca te nasti pe teren solid poti incepe sa construesti.Putem oare crede ca africanii sunt mai putin inteligenti ca noi? Eu nu cred. Europenii au profitat de pe urma lor timp de mii de ani, i-au omarat de placere, i-au folosit ca sclavi, i-au tinut in necunoastere. Si noi, europenii, suntem inteligentii, avem o civilizatie asa avansata!! De unde??? De ce??? PENTRU CA AM FOST BRUTE SI CRIMINALI, RASISTI SI LIPSITI DE ORICE URMA DE MORALA, da asta-i istoria noastra. Ca o concluzie: de ce vrem sa mergem la cei care traiesc mai bine? De ce ei pot si noi nu? De ce ei nu s-au dus la randul lor peste altii care aveau o viata mai buna? Vrem sa mergem la ei pentru ca ei au muncit si-au construit sistemul de care acum in prezent, beneficiaza. Ne place cand ne uitam la ceea ce au, dar nu ne palace sa facem, sau sa construim, cum au facut ei. Vorbim frumos de rezultate dar ne dam deoparte cand este vorba sa facem noi.
RăspundețiȘtergereCam amestecat am scris, sper sa se inteleaga ce am vrut sa spun.
Sunt impresionat de forta convingerilor tale! Trebuie sa recunosc: cand am citit articolul m-a cuprins aceeasi nemultumire fata de mine, de noi toti. De ce ei pot si noi nu? Problema este ca nu se sensibilizeaza cei care au putere de decizie. Probabil lor le convine situatia asta. Suntem mai usor de condus, mai docili.
RăspundețiȘtergere